Sjung för förortssvenskans lyckliga dag

Gustavs fasa över universitetens nya vokabulär fick mig att börja tänka på invandrare. Invandrare i Sverige har ju på ett sätt också skapat sig ett eget vokabulär som kallas förortssvenskan, miljonsvenskan, afasvenskan, you name it.

 

Förortssvenskan har ju som bekant smygit sig in i den svenska ordboken. Orden guss och keff finns med i trettonde upplagan av svenska akademins ordlista.

 

Jag lägger mig inte i om det är bra eller dåligt, men satan så mycket roligare det blir att vara stundent! Vore det inte helt fantastiskt roligt att få skriva uppsatser och rapporter fyllda till bristningsgränsen av orden guss och keff? Det borde enligt min plan reta upp många trångsynta och främlingsfientliga lärare, mentorer, professorer och gussar.

Jag är så HÄR nära på att börja plugga på grund av detta.

För Frank Magazine
- Mattias Eliasson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0